
Bleskový útok: Křetínský využil svá média k ovlivnění debaty o
nákupu firmy Net4Gas

1. Úvod:
“Jozef Síkela je v bulváru častěji než Agáta Hanychová,” chlubili se na svých sociálních
sítích zástupci strany STAN. Naráželi tím na mediální debatu, která se vedla kolem nákupu
společnosti Net4Gas. Tu odkoupil stát prostřednictvím firmy ČEPS. Společnost Net4Gas
spravuje plynovody, které do České republiky přivádějí plyn severní cestou přes Německo.
O nákup plynovodů měl velký zájem také jeden z nejbohatších Čechů Daniel Křetínský, toho
času majitel energetické společnosti EPH. Křetínský také vlastní vydavatelství CNC, které
vydává například i deník Blesk. A právě z Křetínského Blesku bylo možné zaznamenat v
kontextu debaty o Net4Gas časté útoky směrem k Jozefu Síkelovi, který byl v tomto případě
Křetínského konkurentem.

I politici si tak všimli situace, kdy jeden z tuzemských oligarchů využil svá média k
prosazování svého byznysového zájmu, přičemž výrazným způsobem ovlivnily debatu o
nákupu firmy Net4Gas. Rozhodli jsme se proto analyzovat mediální debatu provázející
odkup společnosti Net4Gas a srovnat, jak o této kauze psaly média spadající pod největší
tuzemská vydavatelství. Naše zjištění najdete v této krátké analýze. Z našich závěrů
vyplývá, že Daniel Křetínský extenzivně využil svá média k tomu, aby zaútočily na jeho
byznysovou konkurenci, čímž zároveň porušil etické principy médií. Navíc ačkoliv nakonec
firmu získal stát a nikoliv Daniel Křetínský, celá mediální diskuze výrazně přispěla k
vyhrocení veřejné debaty a přispěla k vykopávání příkopů mezi různými částmi
společnostmi.

2. Četnost zpráv
Už při pohledu na množství zpráv je patrné, že média spadající pod CNC mají oproti
ostatním výrazný náskok. V médiích Daniela Křetínského se články o Net4Gas ve
sledovaném období vyskytovaly velmi často, konkrétně jsme zaznamenali 48 článků. Ostatní
významná vydavatelství článků na toto téma zveřejnily výrazně méně. Například MAFRA jen
20 článků, Economia 8, Borgis 9, Seznam 11 a Our Media 5.

Specifickou kategorií jsou veřejnoprávní média (Česká televize a Český rozhlas), které k
tématu zveřejnily 29 výstupů. Tudíž ani v případě veřejnoprávních médií se četnost zpráv ani
zdaleka nepřiblížila prostoru, který tématu věnovala média vydavatelství CNC. Z výše
uvedeného lze usuzovat, že média Daniela Křetínského dala oproti ostatním médiím
výrazně větší prostor. Odchylka se nedá vysvětlit ani velikostí vydavatelství, protože i
srovnatelně velké mediální domy (MAFRA, Economia) neposkytly článkům o nákupu
Net4Gas tolik prostoru.



3. Mediální hysterie v Blesku
Kromě množství článků však ve srovnání s ostatními médii vystupuje také negativní
rámování, které většinu článků z vydavatelství CNC provází. Z 48 článků jich výrazným
způsobem vystupovalo proti nákupu státem 29, jeden argumentoval ve prospěch nákupu a
18 mělo neutrální (zpravodajské) rámování. Ve srovnání s ostatními médii tak vydavatelství
CNC výrazně častěji argumentovalo proti nákupu firmy Net4Gas státem, což byl také zájem
majitele CNC Daniela Křetínského.

V některých případech přechází tón médií vydavatelství CNC až do mediální hysterie, která
je nejlépe vidět na titulních stranách deníku Blesk po 29. září, kdy vláda definitivně rozhodla
o nákupu firmy Net4Gas. V té době se na titulních stranách Blesku objevoval velmi často
ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela, který měl údajně způsobit významné zvýšení ceny
plynu a stát připravit o miliardy. Nejkřiklavější titulky Blesku z tohoto období jsou1:

26. 9. - Síkela si brousí zuby na plynovody... jenže NET4GAS dluží 33 miliard. Kdo to
zaplatí?2

29. 9. - 33 miliard zaplatíme VŠICHNI?

30. 9. - Za 5 miliard koupili 33 miliard dluhů!

2

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/753837/sikela-si-brousi-zuby-na-plynovody-jenze-net4gas-
dluzi-33-miliard-kdo-to-zaplati.html

1 Obrázky titulních stran v příloze 1



29. 9. - Černý scénář pro Česko: Drastické zdražení plynu?! A vrací se i poplatky za zelenou
energii3

Obzvlášť v posledním zmiňovaném článku z 29. 9. lze vypozorovat zjevnou manipulaci,
jelikož v titulku zmiňuje riziko drastického zdražení plynu a v perexu o souvislosti s nákupem
Net4Gas, ačkoliv v samotném textu se píše o zdražování elektřiny v souvislosti se
znovuzavedením poplatku distributorovi za obnovitelné zdroje. Možnost zvýšení ceny plynu
z důvodu nákupu firmy Net4Gas státem přitom článek nijak nedokládá. Fun Factem pak je,
že většina silně negativních článků z Blesku (konkrétně 11) se také objevila na serveru
supermamy.maminky.cz, který je zaměřený na maminky malých dětí.

Kromě Blesku se však na argumentaci proti odkupu Net4Gas státem podílelo velkou měrou
také E15, rovněž médium patřící do vydavatelství CNC. Ačkoliv rámování v nich bylo
výrazně mírnější, než v případě Blesku, tak E15 dávala prostor názorovým textům od
výrazných tváří (v minulosti i současnosti) spojených s médii Daniela Křetínského.4

4. Ostatní média informovaly víceméně neutrálně
Jasné vymezení médií Daniela Křetínského vůči nákupu Net4Gas státem vynikne zejména
ve srovnání s ostatními mediálními domy, ve kterých takto silné vymezení nenajdeme. Z
naší analýzy vyplynulo, že všechna ostatní média informovala o celé kauze víceméně
neutrálně a zpravodajsky, s mírnou převahou hlasů kritických vůči nákupu firmy Net4Gas
státem. Žádné médium přitom nevedlo systematickou kampaň, ve které by očerňovali
ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkelu a obviňovali ho z toho, že nákupem firmy
Net4Gas způsobí drastické zvýšení ceny plynu. Výsledky analýzy najdete v tabulce níže:

4 Například zde:
https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/nakup-net4gas-nedava-smysl-stat-poridi-mnohamiliard
ovy-dluh-a-nula-kontraktu-1410683

a zde

https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/rozumnych-duvodu-pro-nakup-net4gas-ma-stat-jen-pra
malo-1410725

3

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/754078/cerny-scenar-pro-cesko-drasticke-zdrazeni-plynu-
a-vraci-se-i-poplatky-za-zelenou-energii.html

https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/nakup-net4gas-nedava-smysl-stat-poridi-mnohamiliardovy-dluh-a-nula-kontraktu-1410683
https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/nakup-net4gas-nedava-smysl-stat-poridi-mnohamiliardovy-dluh-a-nula-kontraktu-1410683
https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/rozumnych-duvodu-pro-nakup-net4gas-ma-stat-jen-pramalo-1410725
https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/rozumnych-duvodu-pro-nakup-net4gas-ma-stat-jen-pramalo-1410725
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/754078/cerny-scenar-pro-cesko-drasticke-zdrazeni-plynu-a-vraci-se-i-poplatky-za-zelenou-energii.html
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-politika/754078/cerny-scenar-pro-cesko-drasticke-zdrazeni-plynu-a-vraci-se-i-poplatky-za-zelenou-energii.html


Název
vydavatelství

Počet článků Proti nákupu
státem

Pro nákup
státem

Neutrální
(zpravodajské)

CNC 48 29 1 18

Veřejnoprávní
média

29 4 2 23

MAFRA 20 5 1 14

Seznam 11 1 3 7

Borgis 9 1 0 8

Economia 8 0 0 8

Our Media 5 4 1 0

5. Metodologie
K analýze jsme využili data z monitoringu médií provozovaného skrze server Monitora.
Zkoumali jsme články pod klíčovým slovem Net4Gas, a to v období od 1. 9. 2023 až do 6.
10. 2023. Porovnávali jsme pak množství článků mezi jednotlivými vydavatelstvími, ale také
jejich rámování. U veřejnoprávních médií jsme do výčtu zařadili také reportáže a televizní
diskuze. Pokud jeden stejný článek vyšel ve více médiích stejného vydavatele, počítali jsme
to jako oddělené mediální výstupy. Tímto způsobem jsme postupovali u všech vydavatelství.
Rámování jsme rozdělili do kategorií proti nákupu, pro nákup a neutrální. Do kategorie proti
nákupu jsme zařadili všechny články, které výrazným způsobem argumentovaly proti nákupu
firmy Net4Gas státem. Naopak do kategorie pro nákup jsme zařadili všechny články, které
argumentovaly pro nákup Net4Gas státem. Do kategorie neutrální jsme pak zařadili články,
které byly zpravodajského charakteru, dávaly prostor oběma stranám nebo z nich nebylo
patrné, na jakou stranu se staví.

6. Závěr - Daniel Křetínský masivním způsobem využil svá média k ovlivnění
politického rozhodnutí

Z výše uvedených dat je jasně viditelné, že Daniel Křetínský využil jím vlastněné média k
prosazování vlastního ekonomického zájmu a také k poškození veřejného obrazu svého
konkurenta, v tomto případě ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely. Analýza prokazuje,
že média z vydavatelství CNC dala otázce Net4Gas výrazně větší prioritu než ostatní média,
přičemž jejich informování bylo nastaveno výrazně proti tomu, aby firmu provozující
plynovody koupil stát. Právě to bylo také v zájmu majitele vydavatelství CNC Daniela
Křetínského, který toužil firmu Net4Gas získat pro svou energetickou firmu EPH. Tento
příklad podle nás ukazuje, že média vlastněná oligarchy se zájmy ve strategických oblastech



ekonomiky budou vždy ve vleku těchto zájmů. Dosud jsme se ve veřejné debatě bavili pouze
o vlastnictví médií vrcholnými politiky. Nicméně je nutné otevřít také otázku regulace
vlastnictví médií oligarchy a velkými firmami.

Příloha 1 (mediální hysterie v Blesku):








